Hästapållarna klara

Christel (min syster) följde med oss hem efter dopet och hjälpte mig med hästarna. Calle jobbades inspänd från marken, vill säga longerades i lina. Han gick inspänd med sele och chambon. Det märktes tydligt att han har jobbat med chambon tidigare, för direkt började han följa den och längden steget.

För er som inte vet vad en chambon är så är det en inspännings-tygel, men den är väldigt kraftig jämfört med t.ex gummityglar som också är en sorts inspänningstygel, fast en väldigt snäll variant. (se bilder längre ner)

Gustav jobbades som vanligt löst, men med lite coaching från Christel så gjorde vi ganska stora framsteg! Jag lärde mig att styra hans tempo även när han blockerar allt runt omkring och bara springer, vilket han har lätt för att göra. Jag lärde mig också hur jag ska få honom att byta gångart till ett långsammare tempo, då han har väldigt svårt för det. Ökningar och minskningar i både skritt och trav m.m. ! Så det var jätteroligt!

Här nere ser ni en bild på ett par helt vanliga gummityglar (dom med en "ögla" längst upp). Där är också en bild på en häst som jobbas med chambon (de olika färgerna är olika delar av chambonen) och en bild på en chambon och precis hur den ska sitta fast den är inte på en häst.(fast jag har en gummiring på min som dämpar lite) Hoppas bilderna gör er som inte vet lite klokare iallafall.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LINDA LÖFVANDER

här kan du följa mitt innehållsrika vardagsliv tillsammans med mina fyrbenta vänner!

RSS 2.0