Igår och idag

Igår hade vi temadag i skolan.rubriken var "likabehandling" tror jag. Det var roligt och intressant. Allt började med en samling av alla högstadieklasser i aulan. Där hölls en föreläsning av en person som var CP-skadad. Han berättade lite om sin barndom. Bland annat sa han att när han var 5 år kunde han bara säga 2 ord; mamma och glass. Han kunde inte heller gå. Ingen trodde att han skulle klara sig i det verkliga livet utan hjälp 24/7. Nu är han 34 år och jobbar som föreläsare. Han har ca 200 sånna jobb varje år. Han kan både gå, köra bil, prata och allt sånt som underlättar vardagen. Han fick många av oss att inse att livet behöver inte vara en dans på rosor för att man ska leva lyckligt. Han är dess utom nu gift.

Efter det hade vi en paus innan vi samlades i klassrummen igen för att diskutera det vi nyss hade sett och hört i aulan. Vi delades in i grupper där vi skulle göra planscher som handlade om tacksamhet. Att man ska vara tacksam för det man har. T:ex tacksam för att man lever, att man har familj mm.

Lunch...

Ny sittning i aulan där det blev teater. Nu tänker ni massa skådespelare som kommunicerar och får publiken att skratta och yada yada. Men nej, så var det inte. Det var EN ända person som stod där och pratade, visade, förklarade och så. Det var en hemsk berättelse om 2 killar som väljer att gå i fel riktning i livet och hamnar i massa trubbel. Det ledde till och med till mord. Detta var en sann berättelse som skådespelaren tagit från sina kompisars handlingar. Men den var bra! Efteråt fick vi träffa skådespelaren och prata med honom, ställa frågor och så. Så det var en lyckad dag!

Idag hände inte så mycket.

Ska ut i stallet imorgon bitti, klockan 9 kommer "hovis". Mamma skjutsar mig lite senare till Backahus där jag som vanligt ska va klockan 10.

Senare ska jag till "syster yster" som hon heter i telefonkontakterna. Rida shadow, hennes häst med henne och så. Sen kör vi hem när allt är klart. Då kommer morfar hit, så det blir en riktigt bra dag imorgon! Nu ska jag sova, se ya!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LINDA LÖFVANDER

här kan du följa mitt innehållsrika vardagsliv tillsammans med mina fyrbenta vänner!

RSS 2.0